dinsdag 26 juni 2012

Albino roodborsttapuit - een speling van de natuur


Hier waar ik woon, in het hartje van de Serrania de Ronda,  is het natuurschoon buitengewoon mooi.  Hoge bergketens tekenen zich af tegen de strak blauwe lucht en contrasteren fraai met de lager gelegen groene valleien, waar in de kleine riviertjes altijd nog wel wat water overblijft zelfs in het heetst van de zomer. Hier in dit gebied voel ik me goed en ik geniet van ontelbare uitstapjes op zoek naar interessante   foto mogelijkheden. Er is altijd wel wat bijzonders te vinden en het verveelt nooit.




Ik had zo'n mogelijkheid op woensdag 13 juni 2012 toen ik rijdend op een landweggetje richting oud Ronda dacht een stukje papier of een tissue te zien bewegen in de wind. Iets trok mijn aandacht en toen ik beter kijk bleek het een vogel te zijn, maar dan eentje die ik hier in de regio of in Spanje nog nooit eerder had gezien. Helemaal crème tot wit. Een merkwaardige speling van de natuur. Een jong albino* vogeltje te zien is bijzonder, dat gebeurt niet elke dag. Mijn eerste gedachte was dat ik te maken had met een jonge huismus, gezien de vorm. Ik kreeg de tijd om de vogel te observeren, want hij bleef bewegen rond de plaats waar ik hem het eerst had gezien. Gelukkig kreeg ik alle tijd om wat foto's te maken, want wie gelooft je als je aankomt met de mededeling dat je een albino huismus hebt gezien? Dan doet een foto wonderen. 

Het vogeltje maakte de typische fladder bewegingen, die alle jonge vogeltjes maken als ze willen eten en het duurde dan ook niet lang voordat de moeder kwam aanvliegen en stopte naast mijn albino.
Toen wist ik ook dat ik niet met een huismus te maken had, maar met een jonge roodborsttapuit. Wat een ontdekking.

Ik heb ook een video van deze vogel gemaakt. Klik op de link om deze te bekijken.

*Albinisme is een afwijking welke men aantreft bij sommige planten, dieren en vogels. Behalve in planten (veroorzaakt door een gebrek aan Chlorophyl), wordt albinisme veroorzaakt door de ontbreken van natuurlijk pigment kleurstof, in dit geval in de veren. Bij werkelijke albino's, zoals in dit geval,  zijn ook de ogen aangetast, de iris heeft een licht roze kleur en de pupil is helder rood, tengevolge van het ontbreken van pigmentum nigrum, de kleurstof van het oog membraan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten